پنج سال مبارزه برای بقای یک سینمای هنر و تجربه در پاریس نتیجه داد

پنج سال مبارزه برای بقای یک سینمای هنر و تجربه در پاریس  نتیجه داد
یکی از مشهورترین سینماهای هنر و تجربه پاریس بنام «لاکله» به معنای کلیدکه سالها درهایش بسته شده بود بعد از 5 سال دوباره احیا شد.

به گزارش روابط عمومی گروه سینمایی هنرو تجربه به نقل از پایگاه خبری سینما سینما ،یکی از مشهورترین سینماهای هنر و تجربه پاریس بنام «لاکله» به معنای کلید واقع در پاریس منطقه پنجم، سالهاست که درهایش بسته شده بود، زیرا مالک زمین آن (بانک پس انداز) حاضر به تمدید قرارداد اجاره آن نبود و می‌خواست کلا سر قفلی آن را پس بگیرد و آن را به مبلغی بالا و برای شغل دیگری بفروشد. لذا کارکنان دست به اعتصاب زدند و این ماجرا به بسته شدن کامل سالن کشید.

لاکله، در نزدیکی دانشگاه سانسیه(پاریس سوربن ۳) پنجاه و یک سال پیش، دقیقا در ۱۰ اکتبر ۱۹۷۳ توسط آقای کلود فرانک فورتر، که یک عاشق سینما بود، بنیانگذاری شد. این سینما که دو اکران دارد، طی تمامی دوران حیات خود به پخش و نمایش فیلمهای مولف از کشورهای گوناگون، از جمله از ایران، می‌پرداخته که گاهی هم فیلمهای بسیار رادیکال و تجربه گرا بوده اند.

این سینما طی سال‌ها به یکی از مراکز مهم برای حمایت از سینماگران کمتر شناخته شده تبدیل شده بود. کارکنان و مدیران برنامه ریز آن، تمام تلاش خود را کردند، اعتصاب آنها نتیجه نداد و حتی از مرکز ملی سینما، درخواست کمک کردند، اما از آنجا که تمام سالن‌ها در فرانسه دارای مالکیت خصوصی هستند، این مرکز تنها می‌توانست کمک اندکی به این سینما برای بسته نشدن بکند، اما کمک آنها کافی نبود. لذا کارکنان بیانیه‌ای منتشر کردند تا بتوانند به شکل تعاونی این سالن معتبر را از صاحب آن خریداری کنند، مدت پنج سال مبارزه آنان نتیجه داد و بسیاری از عاشقان سینما هم مبالغی به این تعاونی کمک کردند، سرانجام روز چهار شنبه ۱۹ ژوین، خبر خوشحال کننده برای سینه‌فیل‌ها در مطبوعات به چاپ رسید که زمین سینما به مبلغ ۲٫ میلیون و هفتصد هزار یورو خریداری شد و کارکنان این سینما با شادی آنرا جشن گرفتند.

قرار است به طور کل ساختمان سینما بازسازی شود و از ژوین سال ۲۰۲۵ دوباره کار خود را آغاز کند.


مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، به عنوان زیر مجموعه سازمان سینمایی وزارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از تهیه کنندگان و فیلمسازان این حوزه که علاقمند به حضور در اکران فیلم‌های هنری و تجربی در قالب «گروه سینمایی هنر و تجربه» دعوت می‌نماید. نمایش‌های سینمایی هنر و تجربه برنامه‌ای جامع برای عرضه فیلم‌های ارزشمند و غیرتجاری است که نمایش آنها می‌تواند افقهای جدیدی در دیدگاه سینمایی پیشنهاد کند و برای توسعه زبان سینما دست به تجربیات در شیوه‌های بیانی بزند و به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری سینمای ایران کمک کند.
نشانی: خیابان ولی عصر ، بالاتر از پارک ساعی ، نرسیده به توانیر نبش کوچه لنکران(احتشام سابق) ، طبقه سوم
کدپستی : 1434843619 - تلفن : 02188673281 - 02188673280