مسعود سفلایی مطرح کرد :

حمایت مرکز گسترش از ساخت 5 فیلم هنری و تجربی

حمایت مرکز گسترش از ساخت 5 فیلم هنری و تجربی
مسعود سفلایی درباره تعداد طرح های مورد حمایت مرکز گسترش در سال جاری بیان کرد: در این مرحله حمایت از 5 طرح مدنظر است که البته با توجه به نوع طرح ها و میزان حمایت مرکز این تعداد شاید تا حدی تغییر کند.

به گزارش روابط عمومی گروه سینمایی هنرو تجربه ،مسعود سفلایی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی و مدیر هنروتجربه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا  درباره لزوم ساخت فیلم‌های تجربی در مرکز گسترش گفت :  سینما یکی از مهم ترین ابزارهای توسعه فرهنگی در هر کشور است و در ایران یکی از اهداف وجودی مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و پویانمایی، کمک به شکل گیری نقاط عطف جدید در شکل و بیان سینمایی کشور در گروه های مختلف هنری است. این امر در گذشته در آثار مختلف تولیدی توسط مرکز دیده شده است که حال و در این مرحله، حرکت مجدد به سمت تولید و حمایت در سینمای تجربی و خلاق، یکی از بهترین راهکارهاست.

وی افزود: به عنوان فردی دانشگاهی و فیلمساز و علاقه مند به پیشرفت دستور زبان سینما، در سالیان گذشته شاهد بوده‌ام که در بسیاری از اوقات فیلم هایی خلاق و شاید حتی کم بودجه، باعث اتفاقات خوب روایی و ساختاری در سینما می شوند که در سال های آتی می توانند حتی سینمای بدنه را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهند. اصل مبحث ورود به تولید چنین آثاری از این نگاه بر می آید.

سفلایی در پاسخ به این پرسش که چه طرح‌هایی می‌توانند در این رویداد شرکت کرده و حمایت شوند، بیان کرد: بنای کلی در این مرحله، حضور آثاری از فیلمسازانی خلاق و نوآور است که بتوانند در عین حفظ جذابیت های سینمایی به ایجاد نوعی نگاه جدید و خلاق در مسیر تکامل بیان سینمایی در سینمای ایران کمک برسانند. همانطور که می دانید در این نوع نگاه تجربه به معنای رویکرد آماتوری نیست، بلکه نگاهی مد نظر است که اتفاقا از دل خلاقیت و نگاه دقیق مبتنی بر تجربه های پیشین و حتی تکرار و تمرین ناشی شده باشد. در این میان حمایت از فیلم های تجربی و خلاق، حمایت از گروهی از فیلمسازان است که در مسیر فیلمسازی خود به دنبال جایگاهی برای بیان شیوه های نوین بیان و روایت و ساخت سینمایی هستند که همانطور که قبلا اشاره کردم در نهایت به ارتقای کلیت سینما و گرامر سینما منجر می شود.

مدیر معاونت هنروتجربه درباره نوع حمایت مرکز گسترش مطرح کرد: حمایت مرکز به شیوه حمایت مالی و مشارکت در تولید از این طریق است و مرکز تلاش می کند تا به این وسیله نقش تسهیل گر و حامی داشته باشد تا با تامین بخشی از هزینه های تولید به حضور فیلمسازانی خلاق و بعضا مستقل کمک کند. این مساله در دنیا نیز بسیار رایج است و نهادهای مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند.

وی درباره انتخاب افراد متخصص در شورای فیلم های تجربی گفت: تلاش می کنیم با نگاه دقیق و بررسی همه جانبه، افرادی در شورا حضور داشته باشند که جدای از بحث تخصصی و تعهد شغلی، مورد شناخت و قبول بخش زیادی از اهالی سینما باشند و همچنین ضمن برخورداری از دقت لازم برای بررسی طرح ها و فیلمنامه ها پیش از روند تولید، همراه با فیلمسازان در روند بهبود و تکمیل کار آنها بعد از تصویب نهایی و شروع فرآیندهای تولید هم باشند. شورای فیلم های تجربی تنها شورایی برای تصویب طرح ها نخواهد بود، بلکه به عنوان گروهی دوستانه و متخصص، در کنار فیلمسازان تا حصول به نتیجه، آنها را از بعد فکری و معنایی همراهی خواهد کرد.

سفلایی درباره تعداد طرح های مورد حمایت مرکز گسترش در سال جاری بیان کرد: در این مرحله حمایت از 5 طرح مدنظر است که البته با توجه به نوع طرح ها و میزان حمایت مرکز این تعداد شاید تا حدی تغییر کند.

مدیر هنر و تجربه گفت: آفتی که در این حوزه وجود داشته این است که عده‌ای براساس روابط فیلم‌های بسیار آماتور می‌سازند که حداقل مخاطب هم ندارد و هیچ کمکی به ارتقای این بخش و حوزه نمی‌کند، این مدیر سینمایی درباره تدابیر قابل اجرای مرکز برای این مطلب توضیح داد: البته میزان مخاطب در دسته بندی های مختلف متفاوت است اما در این مرحله مرکز گسترش تلاش دارد تا با دقت در انتخاب طرح های تولیدی و همچنین دوری به صورت جدی از روابط، دست به حمایت از فیلم هایی بزند که ضمن همراه داشتن مخاطب نسبی و خوب، به ارتقای زبان سینما و تغییر نگاه مخاطبان عمومی هم کمک کنند. مطمئنا این مسیر، مسیر دشورای است زیرا که بسیاری از آثار به اصطلاح هنری، مخاطبان کمتری هم دارند اما تلاش برای حفظ و گسترش حضور مخاطبان بیشتر حداقل از دسته های فرهنگی کشور، قطعا به آثار خوبی هم منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش می شود تا در این تولیدات دسته های مختلف فکری هم حضور داشته باشند تا شاهد تنوع نگاه فیلمسازان مختلف در آثاری از این دست باشیم و این فرصت، فرصتی خوب برای حضور فیلمسازان خلاق جدید باشد.

 


مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، به عنوان زیر مجموعه سازمان سینمایی وزارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از تهیه کنندگان و فیلمسازان این حوزه که علاقمند به حضور در اکران فیلم‌های هنری و تجربی در قالب «گروه سینمایی هنر و تجربه» دعوت می‌نماید. نمایش‌های سینمایی هنر و تجربه برنامه‌ای جامع برای عرضه فیلم‌های ارزشمند و غیرتجاری است که نمایش آنها می‌تواند افقهای جدیدی در دیدگاه سینمایی پیشنهاد کند و برای توسعه زبان سینما دست به تجربیات در شیوه‌های بیانی بزند و به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری سینمای ایران کمک کند.
نشانی: خیابان ولی عصر ، بالاتر از پارک ساعی ، نرسیده به توانیر نبش کوچه لنکران(احتشام سابق) ، طبقه سوم
کدپستی : 1434843619 - تلفن : 02188673281 - 02188673280