هوشنگ گلمکانی مطرح کرد :

فیلم ایساتیس مستندی چشم نواز و تحسین برانگیز است

فیلم ایساتیس مستندی چشم نواز و تحسین برانگیز است
هوشنگ گلمکانی روزنامه نگار و منتقد سینما با اشاره به اکران فیلم مستند ایساتیس در گروه سینمایی هنرو تجربه نوشت : «ایساتیس» مستندی باارزش و دیدنی‌ست با فیلم‌برداری بسیار چشم‌نواز مهدی آزادی و موسیقی زیبای ستار اورکی که تماشایش را با تاکید و اصرار، روی پرده یکی از سینماهای گروه هنر و تجربه توصیه می‌کنم.

مستند تماشایی «ایساتیس» ساخته علیرضا دهقان که چندی‌ست در گروه هنر و تجربه روی پرده آمده، اثری فراتر از یک مستند معمولی است که پیداست برای هر نمای آن و برای همه جزییاتش وقت و فسفر صرف شده است.

ایساتیس، اسم قدیمی شهر زیبا و دوست‌داشتنی یزد است و دهقان، فیلم‌ساز یزدی، در مستندش تاریخچه این شهر را از زاویه افسانه‌ها و اسطوره‌ها، و در قالب روایت چهار عنصر حیات (آب، باد، آتش و خاک) می‌گوید.

 فیلم‌ساز فقط به ثبت آن‌چه موجود است اکتفا نکرده، بلکه بسیاری از جزییات آن را ساخته و هر بخش از فیلم، حتی عبور یک رهگذر و نمایش سایه‌ای بر دیوار، همچون به جا آوردن یک مراسم آیینی اجرا شده است.

 فیلم حاکی از یک سلیقه بصری تحسین‌برانگیز است و پیداست فیلم‌ساز برای هر نمای فیلم، متکی بر نور و سایه و قاب‌بندی‌های فاخر، طرح و ایده داشته است.

ایساتیس در همان دقایق اولش خود را وام‌دار «باد صبا»ی آلبر لاموریس نشان می‌دهد و تا پایان، این پیوند را با اتکای عمده بر نماهای هوایی و روایت بی‌واسطه چهار عنصر حیات حفظ می‌کند.

 اگر در «باد صبا» فقط روایت باد را با صدای جادویی منوچهر انور می‌شنویم، این‌جا با صدای آشنای‌ چهار گوینده روایت آب (مریم شیرزاد)، آتش (ابوالحسن تهامی)، باد (نصرالله مدقالچی) و خاک (زهره شکوفنده) را از داستان یزد می‌شنویم.

مشکل فیلم برای من، البته در همین بخش است. عمده گفتار متن «ایساتیس» شبیه شرح عکس، و زائد است؛ با ساختاری شبیه انشا و قطعه‌های ادبی خیلی معمولی. و شاید بهتر بود صداهایی ناآشنا برای اجرای آن‌ها انتخاب می‌شد.

با این حال «ایساتیس» مستندی باارزش و دیدنی‌ست با فیلم‌برداری بسیار چشم‌نواز مهدی آزادی و موسیقی زیبای ستار اورکی که تماشایش را با تاکید و اصرار، روی پرده یکی از سینماهای گروه هنر و تجربه توصیه می‌کنم.

 دقت و وسواس در ساخت جزییات و لحظه‌لحظه فیلم، احترام‌برانگیز است.

چند سال پیش در سفری به یزد جادویی، بسیار شیفته این شهر زیبا شدم و حالا با تماشای این مستند آن را بیش‌تر شناختم و حالا می‌توانم بگویم عاشقش شدم.

نویسنده : هوشنگ گلمکانی 


مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، به عنوان زیر مجموعه سازمان سینمایی وزارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از تهیه کنندگان و فیلمسازان این حوزه که علاقمند به حضور در اکران فیلم‌های هنری و تجربی در قالب «گروه سینمایی هنر و تجربه» دعوت می‌نماید. نمایش‌های سینمایی هنر و تجربه برنامه‌ای جامع برای عرضه فیلم‌های ارزشمند و غیرتجاری است که نمایش آنها می‌تواند افقهای جدیدی در دیدگاه سینمایی پیشنهاد کند و برای توسعه زبان سینما دست به تجربیات در شیوه‌های بیانی بزند و به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری سینمای ایران کمک کند.
نشانی: خیابان ولی عصر ، بالاتر از پارک ساعی ، نرسیده به توانیر نبش کوچه لنکران(احتشام سابق) ، طبقه سوم
کدپستی : 1434843619 - تلفن : 02188673281 - 02188673280